Derde en vierde week lesgeven

3 oktober 2019 - Kiambu County, Kenia

Vorige week was het toetsweek. De gehele week waren er toetsen voor alle klassen. Ik heb geholpen met nakijken, observeren bij de hogere klassen en de kleintjes geholpen met hun toets. De toets van de kleintjes bestaat uit plaatjes aan elkaar linken en een tekening. De toets wordt per 2 kinderen afgenomen om zo het overzicht te kunnen behouden. Dit is ook echt nodig want voor je het weet is het toetspapier gekreukeld of gescheurd, potloden gebroken of iemand heeft weer een krijgtje in zn mond gestopt. Ze stoppen alles in hun mond want ze vinden in de klas of straat. Bovendien delen ze ook alles. Ik vind dat iedereen nogal ongegeneerd kauwgom in de klas zit te eten. Ook dit delen ze dus, eentje begint met kauwen en zo gaat het heel de klas rond. De kleintjes bieden het ook altijd aan mij aan, maar ik bedank vriendelijk.

Er zijn wel meer mankementen aan hun hygiëne. Bijna alle kleintjes lopen met een snottebel rond. Met een doekje afvegen is hier niet gebruikelijk. Meestal smeren ze het aan de onderkant van hun jurk of hun mouw. Ze hebben hier een spelletje dat ze een slinker maken van kindjes en dan elkaars trui te pakken en te rennen. Dit is alleen niet zo'n succes aangezien het wollen truitjes zijn, maar hier wordt niks van gezegd.

Verder wilde een lerares een bijbel op haar telefoon en dat werd aan mij gevraagd of dit kan. Ze had een papierenversie vast en hier begon ik een beetje in te bladeren. Kenia is echt heel erg gelovig. Op bijna elke bus of gebouw staat een spreuk verwijzend naar God of Jezus. Zelf zeg ik altijd maar dat ik christelijk ben, maar ik viel gigantisch door de mand toen ze vroegen of ik een tekst uit de bijbel moest opnoemen. Ik kon haar dus ook niet helpen met haar telefoon.

Zo vroegen ze ook wat in Nederland gebruikelijk was om te geven als bruidsschat. Een leraar had zijn vrouw "gekocht" voor 12 koeien en 3 schapen. Toen ik zei dat dit niet gebruikelijk was in Nederland keken ze echt heel raar. Toen kreeg ik meteen de vraag of ik gratis was. Als je er zo over denkt, klopt dit wel ja.

De buren hadden overigens bedacht om hun afval te verbranden. Aangezien de school niet geïsoleerd is, staan de lokalen dan vol rook; geen prettige werkomgeving dus. Dit geldt ook voor regen. Op dit mkment regent het niet veel, af en toe een klein buitje. Omdat het dak niet waterdicht is, moet er goed worden gekeken hoe alle spullen te plaatsen.

Deze week was vrij hectisch. Afgelopen maandag hoorde de directrice van een ander school dat er inspectie kwam. De inspectie voor scholen is aangescherpt, nadat er een dak van een soortgelijke school is ingestort en daarbij helaas kinderen om het leven kwamen (zie nieuws: https://www.nu.nl/buitenland/5996876/zeven-kinderen-overleden-nadat-klaslokaal-instort-in-kenia-57-gewonden.html). Meteen moesten er aanpassingen worden gedaan. De kerk tegenover de school werd gehuurd, omdat blijkbaar elke school een kantoor nodig heeft. Alle administratie werd uit de jutte zakken gehaald en daar gesorteerd. Er werd A1 papier gekocht om de schoolregels op te schrijven, landkaarten te tekenen etc. om zo de school aan te kleden. Verder werd de keuken vanuit klas 1 verplaatst naar buiten. Dinsdag kwam de inspectie en alle leraren waren mega zenuwachtig. Conclusie van het gesprek was dat het gebouw niet deugde en daar dringend iets aangedaan moeten worden. Ze dreigen de school te sluiten als er binnen korte tijd geen aanpassingen komen. De directrice heeft een aantal mogelijkheden. Ze moet of geld investeren om dit gebouw op te knappen, maar dat is bijna onmogelijk gezien de staat. Ze kan de school ook verhuizen, maar hier geen geld voor. De inspectie kan ook worden omgekocht met zwijggeld, maar ook hier is geen geld voor. Waarschijnlijk is de laatste optie wel de makkelijkste en de goedkoopste. Ik heb er een beetje gemixte gevoelens bij, want ik zie wel degelijk dat het schoolgebouw niet deugd en de manier van lesgeven kan ook verbeterd worden. De vraag is alleen als ze de school sluiten, wat gebeurd er met de kinderen. Nu krijgen ze nog enige vorm van educatie. Ook heb ik geen vergelijking met andere scholen, dus ik weet niet of andere scholen in de sloppenwijk beter zijn. Opnieuw werd er aan mij geld gevraagd om dit problem op te losse