Weekend 3: safari Masai Mara

27 september 2019 - Nakuru National Park, Kenia

Afgelopen weekend kwam er toch wel een droom uit: ik ging op SAFARI en ik vond het echt FANTASTISCH!

Afgelopen vrijdag vertrok samen met een gids en een te drukke Amerikaan naar het natuurgebied Masai Mara. Dit park staat bekend om zijn diversiteit aan dieren. Het ligt in het zuidwesten van Kenia en loopt door tot in Tanzania. Het was ongeveer 6 uur rijden vanuit Nairobi center. Onderweg sloot er nog een Brits koppel aan. Dit koppel was op huwelijksreis.

De trip naar het park toe vond ik al fantastich. We begonnen in het drukke centrum, naar de snelweg, door naar kleine wegens door dorpjes. Ik vind dat ze in Kenia dol zijn op drempels, want je kan makkelijk 100 rijden op de snelweg en ineens ligt er een drempel waar je met 40 overheen moet. Je ziet dan iedereen ook masaal remmen. Ook hebben we meerdere maal moeten remmen voor een kudde koeien of schapen die overstak. Onze eerste stop was een uitzichtpunt over de The Great Rift Valley. Deze vallei loopt van Syrië tot Mozambique. Masai Mara ligt in deze vallei. Het was nog vroeg in de ochtend dus nog een beetje mistig, maar uitzicht was wederom prachtig.

Na een paar stops, vertelde de gids dat het nog 1.5 uur rijden was vanwge de bumpy roads; en bumpy was het zeker. Het waren zandwegen met veel scheuren vanwege de droogte. Je moest je echt vasthouden anders werd je uit je stoel geschud. De ramen van de bus trillende letterlijk open of dicht. De gids vertelde dat er wel een betere weg was, maar dan moest je meer tol betalen en het duurde langer. Ook op deze wegen moest je tol betalen aan het Masai volk. Tolpoortjes bestonden uit een fabricage van dode takken. Eigenlijk als je eens goed gas gaf, was je er zo doorheen, maar de gids betaalde netjes. Wij vroegen aan hem of ze hier ook doorreden bij regenseizoen. Hij vertelde ons dat ze dat zeker deden, maar het kon voorkomen dat je op sommige plekken de bus door de modder moest duwen.

Aangekomen bij het tentenkamp, was ik blij verrast toen ik mijn glampingtent zag. Veel tijd om te rusten hadden we niet, want we gingen meteen aan de eerste gamedrive beginnen. De gids had het dak van de bus geoepend en zo gingen we opweg naar het park. Ik vond het direct indrukwekkend bij binnenkomst, want het park ligt tussen de bergen en je zag meteen honderden beesten. Zo zag je meteen honderden genoes, ookwel wildebeest genoemd (dit zijn die beesten die Mufassa vertrappelen in de Lion King). De gids vertelde dat er momenteel 2 millioen genoes zijn, vanwege de migratie. Ze zijn dan opzoek naar water en voedsel. Verder waren er echt heel veel zebra's. Weer verder rijdend kwamen we een groepje giraffes tegen en weer een beetje verder een kudde olifanten. Op een gegeven moment zagen we een leeuw liggen in de bossen. Heel goed konden we hem niet zien, maar we hadden er toch eentje gespot. Na een drive van 2.5 uur verlieten we het park. Het park sluit om half 7 's avonds. Voldaan ging ik terug naar mijn tent. In het tentenkamp werd me nog eens duidelijk verteld dat ik goed mn tent moest afsluiten, anders konden er aapjes binnenkomen en je spullen stelen. Als avondeten was er een uitgebreid buffet met gebakken aardappelen. Hier was ik ook zeer gelukkig mee, want dit had ik al 3 weken niet gegeten.

Zaterdagochtend vertrokken we om 6 uur naar het park. De reden dat we zo vroeg vertrokken is dat je meer kan heb om dieren te spotten en dan vooral de katachtige. En die hebben we veel gezien. Hoe blij ik was dat ik vrijdag de kont van een leeuw zag, zo verrast was ik dat we zaterdag op een afstand van 3 meter een leeuw zagen. Verder zagen we een luipaard in een boom, 2 cheeta's liggen onder een boom en een cheeta een kadaver eten. Op sommige momenten zag je veel andere busjes, maar er waren ook momenten dat je om je heen keek en helemaal niemand zag; enkel de dieren. Dit vond ik echt heel vet. Zo zettende de gids op een gegeven moment de bus stil en hebben we door het park gewandeld.

Het landschap in het park is ook verschillend. Op sommige plekken was het heel droog, maar andere plekken waren weer bebost. Ik vond het heel speciaal om te zien dat je soms naar een bosje reed en dan het hoofd van een giraffe er al bovenuit zag steken. Verder lopen er 2 rivieren door het park, dus dit geeft ook weer een ander uitzicht.

Net voor de lunch hadden we een wandeling met een ranger langs de krokodillen en nijlpaardenrivier. Bij de lunch hadden we uitzicht op de nijlpaarden. De nijlpaarden lagen aan de overkant van de rivier. Deze zijn overdag niet actief; je zag ze dus ook alleen slapen en af en toe hoorde je eens geknor. Onze lunch werd alleen verstoord omdat familie aap op bezoek kwam en die wikde graag ook wat eten.

Aan het einde van de middag verlieten we het park. We vervolgenden onze tour naar een Masai dorp. Hier werden we ontvangen met een speciale openingsdans. Het stamhoofd van dit volk vertelde over hoe ze leven, hoe ze vuur maken etc. Zo trouwt een Masai man met meerdere vrouwen. Elke vrouw krijgt wel haar eigen huis. Een man mag pas trouwen als hij samen met andere mannen een leeuw heeft gedood. Ook werd er verteld als je heel hoog kon springen, een betere prijs kreeg voor je kudde. Dit moesten we even proberen, maar ik kwam niet eens in de buurt. Deze mensen zouden zeer geschikt zijn voor te volleyballen:) Verder liep er een puppy in het dorp, dus hier heb ik natuurlijk ook even mee gekroeld.

Zondag zijn we enkel teruggereden naar Nairobi. Wederom weer een mooie reis. Dit weekend vond ik echt heel bijoznder. Ik raad dus ook iedereen aan om eens op safari te gaan. Voordeel als je vanuit Nederland komt is dat je geen jetlag heb, want er is maar een uurtje tijdverschil. Dit in tegenstelling tot de Amerikaan, die soms lag te slapen in de bus, wat ik echt niet kon begrijpen als je zo'n mooi uitzicht he

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade